Tavaly 102 fővel kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint 2010-ben. A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek, és az ittasan okozott szerencsétlenségek száma is csökkent. Azonban kedvezőtlen jelenség, hogy a kerékpárosok több nem kívánt eseménynek voltak főszereplői. |
A KSH által közzétett adatok alapján 2011-ben összesen 15.827 személysérüléses közúti baleset történt, 3,0%-kal kevesebb, mint 2009-ben (akkor 16.308 balesetet regisztráltak). Kedvező tendencia a halálos, és a súlyos balesetek számában mutatható ki, a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában lényegi változás gyakorlatilag nem történt.
Legnagyobb mértékben, 13,3%-kal a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent (649-ről 563-ra), a súlyos sérüléses balesetek számában 8,4%-os (4.941-ről 4.527-re) negatívum tapasztalható. A könnyű sérülésesek balesetek száma a 2010. évi 10.718-al szemben tavaly 10.737 volt. (0,1%-os a növekedés).
Az elmúlt év legnagyobb közlekedés- biztonsági eredménye vitathatatlanul a halá- los áldozatok számában mérhető, hiszen tavaly 102 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon az előző évhez képest. A 2010. évi 740 főről az elmúlt évben 638 főre sikerült visszaszorítani a közúti balesetben meghalt személyek számát, s ez jelentős eredménynek, 13,8%-os csökkenésnek felel meg. A súlyosan |
sérültek száma 2011-ben 519 fővel (5.671-ről 5.152-re), a könnyen sérültek száma pedig 226 fővel csökkent (15.246-ról 15.020-ra), összehasonlítva a 2010-es adatokkal. Egyértelműen pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2010. évi 1.883 fővel szemben 2011-ben 12,6%-kal kevesebb, azaz összesen 1.645 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet. Ennek megfelelően az ittas baleseteknek az összes személysérüléses közlekedési baleseten belüli aránya is kedvezően alakult (11,5%-ról 10,4%-ra esett vissza).
Az ittasan okozott közúti balesetek mintegy fele, 49,4%-a a személygépkocsi vezetőkhöz köthető (832 eset), akik egyébként a legnagyobb arányban vesznek részt a közúti forgalomban. Az ittas vezetés területén kimagaslóan magas a kerékpárosok aránya, melyet hűen érzékeltet, hogy 2011-ben 373 balesetet, azaz az ittasan okozott baleseteknek csaknem az egynegyedét (22,7%-át) a kerékpárosok okozták.
Az eredmények ellenére hazánkban átlagosan számítva még mindig minden 10. személysérüléses közúti balesetet ittas személy okoz, mely jelentősen meghaladja az ittas vezetőknek a közutakon betöltött, 1 % körülire becsült arányát.
A hazai gyorsforgalmi úthálózaton 2011-ben 2,9%-kal kevesebb személysérüléses közúti baleset történt (16.308 helyett 15.827). Ezen belül a halálos kimenetelű tragédiák száma 649-ről 563-ra csökkent (-13,3%). A gyorsforgalmi utak hosszához mért fajlagos mutatók szerint az M0 autóúton történt a legtöbb |
szerencsétlenség, 100 km-re 67 eset jutott.
A balesetek főbb okai az elmúlt évekhez képest lényegesen nem változtak. Az 15.827 nem kívánt esemény okai között első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4.497 eset, azaz 28,4%), másodikként a szabálytalan irányváltoztatás illetve a haladás és kanyarodás szabályainak be nem tartása (3.583 eset, az összes 22,6%-a), valamint az elsőbbségi jog meg nem adása (3.579 eset, ugyancsak 22,6%).
Az adatok alapján a személysérüléses balesetek 60,1%-át személygépkocsi, 9,6%-át tehergépjármű, 1,1%-át pedig autóbusz vezetők okozták. A segédmotorosoknak 5,2%, a motor-kerékpárosoknak pedig 4,2%-os a részarányuk. A forgalomban betöltött szerepükhöz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya 11,3%, míg a gyalogosoké 6,1% volt.