Több mint két évtizede létezik Európában egységes segélyhívó szám: a 112. Hazánkban mégis többen ismerik a 911-et, ami a tengerentúlon tölti be ugyanezt a szerepet. Ezt a számot a nap 24 órájában, bárki tárcsázhatja, akár vonalas, akár mobil készülékéről, még akkor is, ha egyébként nincs a kártyáján egyenleg, sőt sim-kártya hiányában is ezt a funkciót minden készülék ismeri. Magyarországon 2013-ra kívánja a kormányzat az egységes rendszert kiépíteni, amelyre ötmilliárd forint áll rendelkezésre. Ettől függetlenül már napjainkban is fogadja a hívásokat a 112.
Az amerikai filmeken szocializálódó ifjúság jobban ismeri az USA segélyhívó számát, a 911-et, mint az egységes európai 112-es számot. Az is tény, az öreg kontinensen már két évtizede működik ez a vonal, ám minden országnak megvoltak és napjainkban is megvannak a saját rendvédelmi és mentő alakulatainak a számai. |
Az Egyesült Államokban a 911 diszpécserközpontba fut be, ahol egyrészt fogadják a bajbajutott hívását, és a megfelelő egységeket indítják is a megadott címre, másrészt az infrastruktúrának köszönhetően, rögzítik a bejövő hívást, azonosítják a telefonálót a készüléke száma alapján és az operátor azonnal látja a telefonáló helyét a digitális kijelzőn. Utóbbinak azért van nagy jelentősége, mert a zaklatott bejelentő nem minden esetben képes a nyugodt és a mentésre indulók számára értékelhető információt közölni. Abban az esetben, ha valaki hívást kezdeményez, de nem szól bele a telefonba, illetve megszakad a kontaktus, a kezelő máris keresi a személyt, visszahívja és kontrollálja a vonalbontás okát. Előfordulhat az a helyzet, hogy a bajbajutott nem tud beszélni, akár támadás, baleset vagy rosszullét következtében. Ilyenkor az irányító a legközelebbi járőrt riasztja és kiküldi a címre tájékozódni.
Öt nyelven beszélő operátor
Mi a helyzet Nyugat-Európában? Néhány országban igen fejlett a riasztási rendszer. Alapvetően minden tagállamban a fogadó félnek beszélnie kell angolul, ez a minimális követelmény. Léteznek olyan központok, ahol ezen kívül, francia, német, olasz és spanyol nyelven kommunikálók foglalnak helyet az ügyeleten. Ugyanitt a különböző rendvédelmi illetve mentőalakulatok egy-egy szakembere áll a telefonáló rendelkezésére. Létrehoztak olyan központokat is, amelyeknél a bázison állnak bevetésre kész rendőrök, tűzoltók, mentők és egyéb katasztrófahelyzet elhárítására kiképzett egységek. Többnyire azonban a területileg legközelebb található erőket riasztják.
Egységes hazai rendszer 2013-ban
Hazánkban 2011. június 7.-én döntött a kormány az egységes, ingyenesen hívható segélyhívó rendszer kiépítéséről. Az ország két pontján – Szombathelyen és Miskolcon –, egy-egy rendőrségi központba futnak be majd a hívások, amelyeket rendvédelmi, tűzvédelmi és egészségügyi kérdésekben jártas operátorok fogadnak. A bejelentéseket, úgynevezett „intelligens adatlapra” rögzítik, amely azonnal megjelenik a rendőrség, tűzoltók vagy éppen a mentők megyei ügyeleti rendszerein, így a legrövidebb időn belül, a pontos információk alapján indulhat útnak a segítség.
Jelenleg a rendőrség 107-es, tűzoltók 105-ös számára érkező hívásokat 170 helyen fogadják országosan. A mentők 104-es számának tárcsázásakor 26 központba érkeznek a hívások. Januártól a 112-es hívószám általános bevezetésével 20 helyen – megyei szinteken – lesz irányítási központ. Ezeket rendőrségi központokban alakítják ki, így biztosított az állomás őrzése és működtetése. Az ország két távoli pontján létrehozott központok, egy esetleges üzemzavar vagy egyéb felmerülő probléma esetén, szavatolják a rendszer biztonságos használatát.
A 112-es szám napjainkban is él, azt a rendőrség ügyeletese veszi föl és irányítja a segélykérőt a szakterület diszpécseréhez, ami nem egyszer időkieséssel jár, hiszen az operátor meghallgatja a bejelentőt. Eldönti, milyen egységhez tartozik a probléma, kapcsolja azt, ahol szintén kifaggatják az érintettet és ezt követően jut el az információ a területileg legközelebb található rendvédelmi vagy mentőalakulathoz. Ez pedig akár bűncselekményről, tűzesetről vagy netán rosszullétről is legyen szó, értékes másodpercekkel, percekkel nyújtja meg a segítség útba indulását.
Magyarországon is működik a 911
A 911 azonban nem csak az Egyesült Államokban élő segélyhívó, hazánkban mobil készülékről a 112-es központi irányító diszpécseréhez kapcsol. Vezetékes telefonról ugyanez nem állítható, igaz, nem minden szolgáltatói kör vonalairól tesztelte e sorok írója.
A tervek szerint az eddigi hívószámokat, úgymint a 104, 105 és 107-est, fokozatos kivonják a rendszerből. Kezdetben párhuzamosan működnek majd, viszont az így tárcsázott segélykérések is a két központba – Szombathelyre és Miskolcra – futnak be. Nincs is más feladat, mint a legszélesebb körben tájékoztatni a lakosságot az új egységes segélyhívó rendszerről és annak számáról, ami nem mást, mint a 112!