A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. munkatársai Budapest 1043 kilométeres főközlekedési útvonalaiért felelősek. Tavaly több mint tízezer kátyút foltoztak be, melynek költségei meghaladták a 800 millió forintot. Arról nincs adat, hogy az |
aszfalthibák okozta kárért mennyit fizettek ki az útvonalak üzemeltetői, de a biztosítókhoz bejelentett 1300 káreset, 45 millió forintjukba került. Melegszik az idő, kezdődik a kátyúszezon.
Budapest 4315 kilométer úthálózatából 1043 karbantartásáért felelős az októberben létrejött Budapesti Közlekedési Központ /BKK/ Közút Zrt. A főközlekedési utakon kialakuló hibák kijavítása az ő feladatuk. Több technológia alkalmazásával végzik ezt, időjárástól függően. Csapadékos időben hideg-, míg 10 fok fölött melegaszfalt bedolgozással igyekeznek eltüntetni a lyukakat. Új technológiaként az úgynevezett inframelegítéses módszert is alkalmazzák. Ennek lényege: az úthiba felületét egy speciális gép felmelegíti olyan mértékben, hogy a meglévő aszfalt a helyszínen újra bedolgozható legyen, a hiányzó burkolatot mart aszfalttal pótolják és a speciális kötőanyag hozzáadásával a felmelegített, átkevert aszfaltot kézi úthengerrel tömörítik. Ez anyag- és energiatakarékos, a kijavított burkolat minősége az előírásoknak megfelel. Időtállósága a korábban alkalmazott módszerekhez képest tartósabb. A hagyományos eljárás három hétig bírta, míg az új technológia három hónapig.
Napjainkban már lehetősége van a gépjármű tulajdonosoknak speciális kiegészítő biztosítást kötni. Több biztosító társaság is kínál ilyen szolgáltatást, amelynek az éves díja személygépkocsi esetén nem éri el a kétezer forintot. A március elején nyilvánosságra hozott adatok szerint: a Generali biztosító 2011-ben összesen 1200 kátyúkárra 40 millió forintot fizetett ki, míg a KÖBE 100 esetért 5 milliót.
Utóbbinál köthető úgynevezett defekt gumiabroncs, kátyú- és fényszórókár biztosítás, amely defekt illetve kavics- vagy kőfelverődés által a fényszórókban okozott sérülések esetén háromezer, míg kátyúkárért harmincezer forintig fedezi a költségeket. Aki ezzel a biztosítással rendelkezik, annak a káresetet követően 5 napon belül kell a biztosítójánál bejelenteni az eseményt, majd a továbbiakban az út üzemeltetőjével és fenntartójával már nincs dolga. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy a szerződésben számos kizáró ok található, amely esetén nem nyújt kártérítést a biztosító.
Kátyúkár esetén a biztosítással rendelkezőnek rendőrt kell hívnia és helyszíneltetnie kell az eseményt, mert a későbbiekben e jegyzőkönyv nélkül nem érvényesítheti kárigényét. Szükség esetén félre lehet állni az úttestről, de mindaddig, amíg a rendőrség be nem fejezte a szemlét, a kerékcserét nem szabad elvégezni. |
Amennyiben a károsultnak nincs biztosítása, akkor is körültekintően kell eljárnia. Fotókat kell készítenie a helyszínről, a defektes kerékről, a sérült alkatrészekről. Célszerű tanúkat keresi, akik igazolni tudják az eseményt, az adataikat rögzíteni. A fényképfelvételen lehetőség szerint látszódjon az utcanév tábla és házszám is. Amennyiben a futómű vagy egyéb része is sérül a gépjárműnek, úgy azt csak eredetivel szabad pótolni, szervizben, számlával igazoltan lehet javíttatni és a cserélt alkatrészeket be kell mutatni majd a kár rendezésével megbízott ügyintézőnek. Ha az esemény a főváros főközlekedési útján történt a BKK Közút Zrt. az illetékes. A bejelentés megtehető a Budapest, XI. kerület Bánk bán utca 8-10. földszint 7. szám alatt. Az ügyfélfogadási idő hétfőtől-csütörtökig 08.00-14.00, míg pénteken 08.00-12.00-ig tart. Telefonon 06-40-353-353.
A bejelentéshez szükséges okmányok:
- a kárt, eseményt bejelentő személyi igazolványa,
- a gépjárművet vezető személy vezetői engedélye,
- a gépjármű forgalmi engedélye,
- a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás igazolása,
- ha nem a tulajdonos a bejelentő, akkor meghatalmazás,
- nyilatkozat casco biztosításról (nem feltétel).
A bejelentésnél közölni kell:
- az esemény idejét, pontos helyét /kerület, út, tér, házszám stb…/
- milyen körülmények között, mi történt,
- a sérülés, a kár becsült mértékét.
A bejelentéshez mellékelni lehet továbbá:
- a káreseményt, illetve annak bekövetkezését helyszínen észlelő tanuk adatait /név, lakcím/,
- hatósági (rendőrségi) intézkedést lezáró hivatalos feljegyzést,
- fényképfelvételt a káresemény helyszínéről.
Amennyiben nem főközlekedési útról van szó, úgy célszerű a kerületi önkormányzat weblapján illetve ügyfélszolgálati irodájánál tájékozódni, hogy az úthibákból eredő kárrendezést mely osztályuk rendezi. Néhány honlapról letölthető a kárbejelentő, és van, ahol a legfontosabb tudnivalókat is feltüntetik, de ez kerületenként változó.
Az útkezelők minden lehetőséget megragadnak arra, hogy ne kártalanítsák a bajba jutottat. Elég egyetlen közlekedési tábla vagy sebességkorlátozás, amit nem tartott be a gépjármű vezetője ahhoz, hogy elutasítsák a kérelmét. Létezik a KRESZ-ben egy „gumiszabály”, amely kimondja, minden esetben az út és látási viszonyoknak megfelelően kell a gépjárművet vezetni, ráadásul az abszolút és relatív sebesség túllépés szintén kizáró ok. Nem véletlen, hogy a benyújtott kárigények felét elutasították az elmúlt esztendőben.