Nem éri meg a jövőben Szlovákiában forgalomba helyeztetni felsőkategóriás gépkocsit, ugyanis Robert Fico új kormánya is a regisztrációs adó beve- zetését tervezi. Ez ugyan nem a Skodákat fogja érinteni, de a leendő pénzügy- miniszter 1.000-1.500.- euró bevételre szá- |
mít a nagy hengerűrtartalmú és luxusautók után. Becslések szerint Magyarországon mintegy 40 ezer gépjármű használ északi szomszé- dunknál alkalmazott egyedi azonosítót.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal /NAV/ kiemelt figyelmet fordít napjainkban is a külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek ellenőrzésére. Ugyan az önmagában nem lehet indok egy kontrollra, hogy a járművön nem magyar egyedi azonosító található, de a mélységi ellenőrzés lehetőséget biztosít a hivatal számára a gépjárművek jogszerű átvizsgálására. Ha azt is figyelembe vesszük, miszerint a 40 ezret is meghaladja azon felsőkategóriás és luxusmodellek száma, amelyeket Szlovákiában helyzetek forgalomba, de tulajdonosaik magyar vállalkozók, akkor érthető, hogy a kiesett adóforintok miatt kissé morcosak a költségvetés tervezői. Akit rajtakapnak, hogy nem jogszerűen használja külföldi rendszámú járművét, az közigazgatási bírság címén, akár 800 ezer forint bírságra is számíthat.
Szlovákiában korábban nem volt – még napjainkban sincs – regisztrációs adó, ennek köszönhetően jelentősen megnőtt az értékesített gépjárművek száma. Az elmúlt öt esztendőben 416 ezerrel több, ami egyharmada a korábbiaknak. Míg 2006-ban 1 millió 333 ezer személyautót tartott nyilván a belügyminisztérium, addig 2011 végén ez a szám elérte az 1 millió 749 ezret. Családokra átszámítva, 10 háztartás közül átlagban 9 rendelkezik személygépkocsival, öt évvel ezelőtt ez a szám még csak 7 volt. További érdekesség, hogy a pozsonyi megyében – ami legközelebb található a magyar határhoz –, jegyzik a legtöbb személygépkocsit, közel 300 ezret. Ebből a fővárosban és környékén – a vizsgált időszakban –, 65 ezret regisztráltak. Még egy adat: idén februárban csaknem 800 prémiummárka csoportjába tartozó új kocsit regisztráltak az északi szomszédnál.
Mindez a magas szám már az új kormány bejelentett változásainak köszönhető. Robert Fico ugyan még nem alakított kabinetet, de tudva lévő, hogy a pénzügyminiszteri poszt várományosa Peter Kazimir lesz, aki viszont már közölte: az új kormány nem mondhat le arról az évi 24-25 millió euró /kb. 7,2-7,5 milliárd forint/ |
költségvetési többletbevételről, amit a regisztrációs adó bevezetése hozhat az államnak. Pontos részletek nem ismertek, de jól értesült források tudni vélik, vélhetően progresszív adóról lesz szó, amely felső határa elérheti az 1.500.- eurót. Az összegét a gépkocsi motorjának hengerűrtartalma és károsanyag-kibocsátása alapján határozzák meg. Kazimir egy cinkos mosollyal a szája szegletében azt is hozzátette: ez feltehetően a Skodákat nem fogja érinteni.
A NAV januárban meghirdetett fokozott ellenőrzésének eredményeit áprilisra ígéri. Ebből kiderül, milyen hatékonysággal sikerült fellépni a zömében Magyarországon közlekedő, viszont szlovák forgalmi rendszámú gépkocsikkal és tulajdonosaikkal szemben és ez mennyi költségvetési bevételt hoz a kormány konyhájára. Arról itt sem szabad nem megfeledkezni, szabálysértési bírságokból idén 18 milliárd forintra számít a büdzsé.