Európa nemzetközi forgalmat lebonyolító autópályáin minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elal- vásra és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza. Magyarországon az el- múlt évben 646 halálos közlekedési bal- eset történt. Becslések szerint az áldo- zatok két százaléka elalvásból fakadóan vesztette életét. A tavaszi fáradtság min- |
denkire hatással van, azt azonban kevesen tudják, a kialvatlanság legalább akkora kockázat, mint az ittas vezetés. A fáradtság jeleit érdemes komolyan venni, s aki teheti, az ma már technikai eszközök alkalmazásával is óvhatja saját és utasai biztonságát.
Itt a tavasz, napközben 20 fokot meghaladó hőmérséklet, a természet éledése is mind erre utal. Nem árt azonban elgondolkodni, miért is jellemzi oly régóta ezt az időszakot az úgynevezett tavaszi fáradtság.
Számos vizsgálat bizonyítja a balesetek és az elalvás kapcsolatát, több kísérlet történt e nem kívánatos események társadalmi kárainak kiszámítására. Az értékek eltérőek, az azonban tény: a veszteségek többszörösen meghaladják a kiváltó okok megelőzésének költségeit. A nemzetközi áru és személyi forgalmat lebonyo- lító sztrádák és gyorsforgalmi utakon minden negyedik baleset a túlzott fáradt- ságra, a volán melletti elalvásra és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza.
Néhány napja Svájcban az egyik alagút falának ütközött a főként belga és holland gyermekeket szállító busz, huszonnyolc halálos áldozat közül huszonkettő volt diák. A balesetben szörnyethalt a volánnál ülő sofőr és váltótársa. Műszaki hibára utaló jelet nem találtak a baleseti helyszínelők és a szakértők is értetlenül állnak a tragédiát kiváltó okok előtt. Egyelőre azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy a vezető elaludt a volánnál.
Magyarországon 2011-ben 646 halálos közlekedési baleset történt. Becslések szerint az áldozatok két százaléka, azaz 13 emberi élet menthető lett volna, ha a fáradtság jeleit komolyan veszik a járművezetők. Kísérletek bizonyítják, hogy fáradtan a volán mögé ülni, legalább akkora kockázat, mint részegen vezetni. Míg adott alkohol mennyiség lebontási sebessége kiszámítható, és adott véralkoholszint aktuális károsa megállapítható, addig az alváshiányból adódó teljesítmény-csökkenés jóval nehezebben kimutatható. Sajnos az érintett személy a képességromlást éppúgy nem képes megítélni, mint az alkoholfogyasztás esetében.
Speciális szimulátoros rendszerrel végzett vizsgálatok kimutatták, az éjszakai műszak után autóval közlekedők sokkal több, az utakon végzetesnek számító hibát követhetnek el, mint azok a sofőrök, akik kipihenten vezetik járművüket. Ha a gépjármű vezetője elalszik, azzal nem csak saját, de a mellette ülők, valamint a forgalom több résztvevőjének testi |
épségét és veszélyezteti – olvasható a Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság tájékoztatójában. A közlekedésbiztonságra kiemelt figyelmet fordító szervezet anyaga felsorolja, melyek a fáradtság jelei. Ezek között a legkorábban jelentkező tünet, az ásítás. Az égő szemek, a fényérzékenység, a gyakori pislogás és az enyhe fejfájás is ezek közé sorolható.
Az ingerlékenység, az elbambulás, a látótér alagútszerű beszűkülése már az ébrenléti állapotot is megkérdőjelezi. Ilyenkor tapasztalható észlelésváltozás, akár a hallucinációi fokozódhat. Ennek következménye a téves követési és oldaltávolság megítélése, az ebből következő hirtelen és szükségtelen kormánymozdulatok, a kiszámíthatatlan, erős fékezések. A reakció lelassulásával egyenes arányban válik a jármű vezetője döntésképtelenné, koncentrációs- és orientációs zavarok léphetnek föl.
A fáradtság első – mondhatni apró – jeleinek észlelésekor meg kell állni, pihenőt célszerű tartani. Ennek során érdemes a szív és érrendszert felfrissíteni, a törzs- és lábizmokat átmozgatni. Néhány guggolás, karnyújtás, körzés mind a regenerációt szolgálják. Segíthet egy kávé vagy egy energiaital elfogyasztása is. A gépjárműben az oxigéndúsabb levegő is a koncentráció erősödését szolgálhatja, ezért javasolt a gyakoribb szellőztetés az utastérben.
A gépjárműgyártás közlekedésbiztonsági inno- vációjáról korábban már közzétettünk anyagot blogunkban. Nem árt azonban felhívni néhány technikai lehetőségre a figyelmet. A prémium kategóriás gépkocsikban már alapfelszerel- tség, míg a többiben opcióként már elérhető a szándékolatlan sávelhagyást jelző érzékelő, amely kormányvibrációval hívja fel a sofőr fi- |
gyelmét, ha valamely irányba indokolatlanul hagyná el a pályatestet. Párhuzamos közlekedés esetén ugyancsak előnyt jelent az úgynevezett holttér figyelő aktivizálása. Létezik még éjjellátó készülék és fáradtság-figyelő, radar alapú távolságtartó is.
Több technikai fejlesztésekkel foglalkozó cég is gyárt olyan vezetősegítő-rendszert, amely biztonságot nyújthat a közlekedőknek. Ezek közül a „driver attention system” elnevezésű az első elektronikus elalvásgátló. Az utastérben egy infravörös-digitális kamerát szerelnek fel a vezetővel szemben – nem zavaró módon –, mely a sofőr arcát pásztázza. Mivel nem a lát- |
ható fényt, hanem az infravörös hullámokat regisztrálja, éjjel-nappal egyaránt megbízhatóan működik. Az adatokat egy szoftver értékeli ki valós időben, mely a tekintet irányát, továbbá a pislogás számát és hosszát veszi alapul. Amennyiben a rögzített adatok fáradtság jeleire utalnak, a rendszer először a vezetőülésben vibrálást kelt, és ha a vezető erre sem reagál – nem ébred fel –, akkor egyre erősödő hangjelzéssel kényszeríti arra, hogy szünetet tartson. E technikát azoknak ajánlja a fejlesztő, akik naphosszat ülnek a volán mögött, sokat vezetnek.
Létezik egy sokkal egyszerűbb elven működő és alacsonyabb árfekvésű eszköz is. Ezt a fülre kell föltenni, s ha a vezető feje 15-20 foknál nagyobb mértékben mozdul
el, akkor jelzi ezt viselőjének. Beállítható, hogy csak rezegjen, vagy hangjelzést adjon, esetleg a kettőt kombinálja, ha túl nagyot bólint a sofőr. Míg az előbbi komolyabb anyagi befektetést igényel, addig a fülre helyezhető változat pár ezer forintért beszerezhető. A biztonság azon- ban ettől lényegesen többet ér! |