A reklámokból ismerjük, az új Ford önmaga beparkol, ha átengedjük számára ezt a lehetőséget. Menet közben figyeli a sávváltást illetve előzést, és a visszapillantó-tükörben jelzi, ha biztonságosnak ítéli meg a manőver végrehajtását. Piros lámpánál automatikusan ki- és bekapcsolja a motort. A |
legújabb technológiának köszönhetően ellenőrzi a menetsebesség függvényében a követési távolságot és a városi araszolás közepette figyel a sofőr helyett arra is, nehogy ráfutásos balesetet szenvedjen. Ha pedig bekövetkezik a nem kívánt szerencsétlenség, értesíti a mentő- alakulatokat.
Évente több mint félmillió ember sérül meg a városi autóbalesetek során az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyol- országban. Közel nyolcaduk kis sebességű, ráfutásos baleset áldozatává válik. A B-MAX az első kompakt Ford, amelyben elérhető az Alacsony Sebességű Ütközéselkerülő Rendszer (Active City Stop). Ez az új innovatív biztonsági technológia segít megelőzni az araszoló forgalomban bekövetkező ráfutásos baleseteket: ha a rendszer balesetveszélyt észlel, azonnal aktiválja a fékeket, megelőzve így az ütközést, vagy mérsékelve annak súlyosságát.
„A városi közlekedés során az egyik leggyakoribb ütközésfajta a kis sebességű ráfutásos baleset.” – avat be Roland Schaefer, a Ford Európa biztonsági elem- zője. „Többnyire közlekedési lámpáknál, kereszteződésekben, körfor- galmakban vagy más olyan helyeken következik be, ahol gyakori az elindulás-megállás. Ám a sérülésveszély még kis sebességnél is fennáll: már 15 km/órás tempó is elég ahhoz, hogy a nyak lágy részei megsérüljenek.”
Az Alacsony Sebességű Ütközéselkerülő Rend- szer tavaly jelent meg első ízben a Focusban, s ez az első alkalom, hogy a rendszer egy kompakt Ford modellben is elérhető. A berendezés folyamatosan figyeli az autó előtti forgalmat, s ha ütközésveszélyt észlel, azonnal működésbe hozza |
a fékeket. A rendszer tesztelése során bebizonyosodott, hogy 15 km/órás sebességig képes megelőzni az ütközést, legfeljebb 30 km/órás tempóig pedig mérsékli a baleseti sérülések súlyosságát. A rendszer 2011-ben megkapta az Euro NCAP ‘Advanced' díját. Az Alacsony Sebességű Ütközéselkerülő Rendszer csupán egyike azoknak a technológiáknak, amelyek abban segítenek, hogy a vadonatúj B-MAX elkerülje a zsúfolt utakon leggyakrabban előforduló balesetfajtákat, így a Ford új MAV-modellje magasra helyezi a lécet a városi autók biztonsága terén. A Hegymeneti Elindulás-segítő rendszer például nem engedi visszagurulni az autót, amikor a vezető hegymenetben akar elindulni, vagy amikor a jármű emelkedőn parkol, ráadásul kompakt karosszériája, magas vezetőülése, szűk fordulóköre és tolatókamerája révén a B-MAX rendkívül jól manőverezhető autó.
„Meggyőződésünk, hogy a B-MAX tökéletes jármű a XXI. századi nagyvárosi közlekedésre.” – fejti ki Joerg Beyer, a Ford termékcsalád-igazgatója. „Az Ala- csony Sebességű Ütközéselkerülő Rendszerhez hasonló berendezések még újdonságnak számítanak ebben a kategóriában. Ráadásul ott van még a kompakt karosszéria, a gondosan hangolt elektromos kormányrásegítéssel párosult, szűk fordulókör – vagyis a B-MAX a lehető legteljesebb mértékben képes megfelelni a zsúfolt nagyvárosi közlekedés kihívásainak.”
A másik – erre az autócsaládra jellemző újítás – a „Vészhelyzeti Asszisztens” rendszer, amely baleset esetén – például a légzsákok kinyílásakor, vagy ha az ütésérzékelő szenzorok lezárják az üzemanyagellátó-rendszert – azonnal automatikusan hívja a 112-es nemzetközi segélyhívószámot. A rendszer különlegessége azonban nem csupán az automata segélyhívás, hanem a GPS-en keresztül és/vagy a Bluetooth-on csatolt mobiltelefon adatai alapján történő pozíció-meghatározás, melyet a rendszer – a gyárilag beprogramozott – helyi nyelven leadott segélyhívással, szintén helyi nyelven továbbít, hogy a mentőalakulatok a lehető leggyorsabban tudják elérni a balesetet szenvedett autót, illetve annak utasait. A havidíjmentes szolgáltatás a Bluetooth-kihangosítóval és GPS-szel felszerelt B-Maxokba kerül bele és a Vészhelyzeti Asszisztens csakis akkor aktív, ha a SYNC rendszerhez telefont csatlakoztattak, ugyanis azon keresztül adja le jelzését. A 112-es szám hívása előtt a SYNC az előre beállított nyelven kapcsolatba lép az autó utasaival, és 10 másodpercnyi időt ad nekik arra, hogy töröljék a segélyhívást. Ha az utasok ez idő alatt nem állítják le a folyamatot kézi vezérléssel, automatikusan indul a segélyhívás.
A jövő autóit egyre több közlekedésbiztonsági eszközzel gyártják, így, aki számára a gép- járművezetés veszélyt vagy kihívást jelent, azok ezen innovatív fejlesztések jelentős segítséget nyújtanak, hogy minél kevesebb nem kívánatos helyzetet idézzenek elő a forgalomban. |