![]() | Itt a hosszú hétvége, az idő is jónak ígérkezik, így nem csoda, ha a hideg, csapadékos telet követően, aki csak teheti, kirándul, útra kél. Előkerülnek azok az autók is, amelyeket gazdáik a havas, síkos útviszonyok miatt nem szívesen használtak, s bizony számítani kell a kétkerekűek tömeges megjelenésére is. Az elkövetkezendő négy nap a |
közlekedésben résztvevőktől fokozott figyelmet és felkészülést igényel.
A tavasz bontogatja szárnyait. Napközben a hőmérő higanyszála már volt, ahol elérte napon a 18-20 fokot is. A napsütés előcsalogatja a téli időjárástól ódzkodó gépkocsivezetőket, leporolják garázsban pihent járműveiket és nekiindulnak az országnak. Vannak, akik rég nem látott rokonaikhoz tartanak, míg másokat a természet szeretete és hívó szava csalja el egy túrára. A motorosok is nyeregbe pattannak, hogy hosszú kényszerpihenőt követően újra érezhessék kétkerekűjük nyújtotta szabadság érzését. A fővárosból kivezető utak már szerda délután zsúfoltak, mint ahogyan az autópályák is a hétvége előtti forgalmuk többszörösével birkózhatnak meg. Nincs is ezzel semmi probléma, ha a közlekedés résztvevői erre felkészültek lélekben és járműveiket is előkészítették.
A gépjárművezetőknek jó pár napja dilemmát okoz, mikor cseréljék le téli gumijukat nyárira. Általános érvényű szabály, amennyiben az átlaghőmérséklet meghaladja a 7 Celsius fokot, a téli gumik sokkal jobban kopnak, és nem biztosítják az útfelületen úgy a tapadást, mint a nyári köpenyek. Hajnalban még előfordulhat akár mínusz is, míg napközben viszont a hőmérséklet már jóval meghaladja a hét fokot. Mi is akkor a teendő?
Először is mindenki gondolja végig, mikor használja járművét. Amennyiben gyakoribb a kora reggeli hidegben történő indulás és a késő esti érkezés, úgy még fennhagyhatja a téli gumit, ám ha napközben van szüksége gépkocsijára, akkor már előnyösebb és biztonságosabb a nyári. Persze az sem mellékes körülmény, ki, milyen útvonalon halad. Az útfelület hőmérséklete határozza meg a gu- | ![]() |
mik tapadását és csak kevésbé a levegő felmelegedése. Az sem mindegy, hogy nedves, sáros úton gurul a jármű, vagy jó minőségű aszfalton. Ezek kihatnak a gumiválasztásra.
A téli fagyálló maradhat a hűtőrendszerben, az új típusú gépjárműveknél ezt szezononként nem kell lecserélni. Ettől fontosabb viszont, hogy az ablakmosókat nyári, a bogártetemeket könnyebben eltávolító folyadékra váltsa az útnak induló. A „téli álmot alvó” járművek esetében a portalanításon túl, ellenőrizni szükséges a folyadékok mennyiségét és minőségét is. Fontos a világító berendezések működésének kontrollja, és nem árt egy-két fékpróbát elvégezni, hogy a betétekre rakódó por, netán korrózió még azelőtt távozzon, mielőtt veszélyes helyzetben kellene a pedálra lépni. A gumiabroncsok nyomását nem csupán a felszerelteken célszerű megmérni, hanem a pótkeréken is, ez egy defekt esetén jelent nagyobb könnyebbséget.
A gépkocsiban a kötelező felszerelések megléte nem csupán KRESZ-előírás. Az egészségügyi doboz szavatossági idejére sem árt odafigyelni, egy-két tartalékizzó és biztosíték jól jöhet, nem csak rendőri ellenőrzéskor. Az elakadásjelző háromszög pedig valóban életmentő lehet, sötét, kevésbé jól megvilágított útszakaszon, akárcsak a fényvisszaverő vagy láthatósági mellény.
![]() | Akik most kelnek útra azoknak talán már késő, míg akik csak tervezik ezt, és nem rendelkeznek kellő vezetési gyakorlattal, azok ne szégyelljenek, akár egy rutinosabb családtaggal beülni az autóba és a rutinfeladatokat újra átismételni, a nagyobb forgalomba pedig fokozatosan elvegyülni. A gyakorlás |
segíthet a korábban megszerzett ismeretek és készségek felelevenítésében. Lehetőség van arra is, hogy oktatóval tegyék mindezt.
Ez a motorosok számára mindenképpen ajánlott. A legtöbben téli, rossz időjárási viszonyok között nem használják kedvenc közlekedési eszközüket, így óhatatlan, hogy a késő őszi rutinjuk megkophatott Érdemes nekik is néhány biztonsági manővert átismételni nyugodt, veszélytelen parkolóban vagy útszakaszon. Motorkerékpárjuk műszaki átvizs- | ![]() |
gálása és felkészítése alapfeladat, ha a ponyva alól végre kigurulhat a jármű. Még csupán mutatóban volt alkalmas az időjárás a motorozásra, mégis gyorshajtás miatt már történt halálos baleset.A kellemes időjárásban a gépkocsik volánjánál ülőknek is fokozottabban kell ügyelniük közlekedőtársaikra. Motorosok pillanatok alatt felbukkanhatnak a visszapillantó tükörben és ezt a jelenséget ismét meg kell szokni. Közlekedési lámpánál is célszerű megfelelő oldaltávolságot tartva megállni, mint ahogy ez menet közben is szem előtt tartandó.
Nem esett szó a kerékpárosokról, akik a fővárosban szinte egész télen megtalálhatók és nem csak a futárszolgálatok okán. Számos helyen a parkolók mellett alakították ki a kerékpársávokat. Az utastérből kiszállni készülőtől ez körültekintést igényel, hiszen a kicsapódó ajtón, már nem egy bringás akadt fönn, szenvedett emiatt balesetet. A közutakon, előzéskor, kikerüléskor érdemes nagyobb távolságot tartani, mert az útjaink minősége kívánni valót hagy a szélein is, így egy-egy kátyú kerülése közben a kerékpáros könnyen a gépkocsi alá vagy elé kerülhet.
Sajnálatos tény: míg a balesetek száma csökkenőben, addig a kétkerekűek által okozott szerencsétlenségek aránya évről-évre növekszik. Éppen ezért a közlekedési szabályokat ismerő gépjárművezetőktől elvárható, hogy nagyobb körültekintéssel és türelemmel viseltessenek a drótszamáron haladókkal.