Itt a hosszú hétvége, az idő is jónak ígérkezik, így nem csoda, ha a hideg, csapadékos telet követően, aki csak teheti, kirándul, útra kél. Előkerülnek azok az autók is, amelyeket gazdáik a havas, síkos útviszonyok miatt nem szívesen használtak, s bizony számítani kell a kétkerekűek tömeges megjelenésére is. Az elkövetkezendő négy nap a |
közlekedésben résztvevőktől fokozott figyelmet és felkészülést igényel.
A tavasz bontogatja szárnyait. Napközben a hőmérő higanyszála már volt, ahol elérte napon a 18-20 fokot is. A napsütés előcsalogatja a téli időjárástól ódzkodó gépkocsivezetőket, leporolják garázsban pihent járműveiket és nekiindulnak az országnak. Vannak, akik rég nem látott rokonaikhoz tartanak, míg másokat a természet szeretete és hívó szava csalja el egy túrára. A motorosok is nyeregbe pattannak, hogy hosszú kényszerpihenőt követően újra érezhessék kétkerekűjük nyújtotta szabadság érzését. A fővárosból kivezető utak már szerda délután zsúfoltak, mint ahogyan az autópályák is a hétvége előtti forgalmuk többszörösével birkózhatnak meg. Nincs is ezzel semmi probléma, ha a közlekedés résztvevői erre felkészültek lélekben és járműveiket is előkészítették.
A gépjárművezetőknek jó pár napja dilemmát okoz, mikor cseréljék le téli gumijukat nyárira. Általános érvényű szabály, amennyiben az átlaghőmérséklet meghaladja a 7 Celsius fokot, a téli gumik sokkal jobban kopnak, és nem biztosítják az útfelületen úgy a tapadást, mint a nyári köpenyek. Hajnalban még előfordulhat akár mínusz is, míg napközben viszont a hőmérséklet már jóval meghaladja a hét fokot. Mi is akkor a teendő?
Először is mindenki gondolja végig, mikor használja járművét. Amennyiben gyakoribb a kora reggeli hidegben történő indulás és a késő esti érkezés, úgy még fennhagyhatja a téli gumit, ám ha napközben van szüksége gépkocsijára, akkor már előnyösebb és biztonságosabb a nyári. Persze az sem mellékes körülmény, ki, milyen útvonalon halad. Az útfelület hőmérséklete határozza meg a gu- |
mik tapadását és csak kevésbé a levegő felmelegedése. Az sem mindegy, hogy nedves, sáros úton gurul a jármű, vagy jó minőségű aszfalton. Ezek kihatnak a gumiválasztásra.
A téli fagyálló maradhat a hűtőrendszerben, az új típusú gépjárműveknél ezt szezononként nem kell lecserélni. Ettől fontosabb viszont, hogy az ablakmosókat nyári, a bogártetemeket könnyebben eltávolító folyadékra váltsa az útnak induló. A „téli álmot alvó” járművek esetében a portalanításon túl, ellenőrizni szükséges a folyadékok mennyiségét és minőségét is. Fontos a világító berendezések működésének kontrollja, és nem árt egy-két fékpróbát elvégezni, hogy a betétekre rakódó por, netán korrózió még azelőtt távozzon, mielőtt veszélyes helyzetben kellene a pedálra lépni. A gumiabroncsok nyomását nem csupán a felszerelteken célszerű megmérni, hanem a pótkeréken is, ez egy defekt esetén jelent nagyobb könnyebbséget.
A gépkocsiban a kötelező felszerelések megléte nem csupán KRESZ-előírás. Az egészségügyi doboz szavatossági idejére sem árt odafigyelni, egy-két tartalékizzó és biztosíték jól jöhet, nem csak rendőri ellenőrzéskor. Az elakadásjelző háromszög pedig valóban életmentő lehet, sötét, kevésbé jól megvilágított útszakaszon, akárcsak a fényvisszaverő vagy láthatósági mellény.
Akik most kelnek útra azoknak talán már késő, míg akik csak tervezik ezt, és nem rendelkeznek kellő vezetési gyakorlattal, azok ne szégyelljenek, akár egy rutinosabb családtaggal beülni az autóba és a rutinfeladatokat újra átismételni, a nagyobb forgalomba pedig fokozatosan elvegyülni. A gyakorlás |
segíthet a korábban megszerzett ismeretek és készségek felelevenítésében. Lehetőség van arra is, hogy oktatóval tegyék mindezt.
Ez a motorosok számára mindenképpen ajánlott. A legtöbben téli, rossz időjárási viszonyok között nem használják kedvenc közlekedési eszközüket, így óhatatlan, hogy a késő őszi rutinjuk megkophatott Érdemes nekik is néhány biztonsági manővert átismételni nyugodt, veszélytelen parkolóban vagy útszakaszon. Motorkerékpárjuk műszaki átvizs- |
gálása és felkészítése alapfeladat, ha a ponyva alól végre kigurulhat a jármű. Még csupán mutatóban volt alkalmas az időjárás a motorozásra, mégis gyorshajtás miatt már történt halálos baleset.A kellemes időjárásban a gépkocsik volánjánál ülőknek is fokozottabban kell ügyelniük közlekedőtársaikra. Motorosok pillanatok alatt felbukkanhatnak a visszapillantó tükörben és ezt a jelenséget ismét meg kell szokni. Közlekedési lámpánál is célszerű megfelelő oldaltávolságot tartva megállni, mint ahogy ez menet közben is szem előtt tartandó.
Nem esett szó a kerékpárosokról, akik a fővárosban szinte egész télen megtalálhatók és nem csak a futárszolgálatok okán. Számos helyen a parkolók mellett alakították ki a kerékpársávokat. Az utastérből kiszállni készülőtől ez körültekintést igényel, hiszen a kicsapódó ajtón, már nem egy bringás akadt fönn, szenvedett emiatt balesetet. A közutakon, előzéskor, kikerüléskor érdemes nagyobb távolságot tartani, mert az útjaink minősége kívánni valót hagy a szélein is, így egy-egy kátyú kerülése közben a kerékpáros könnyen a gépkocsi alá vagy elé kerülhet.
Sajnálatos tény: míg a balesetek száma csökkenőben, addig a kétkerekűek által okozott szerencsétlenségek aránya évről-évre növekszik. Éppen ezért a közlekedési szabályokat ismerő gépjárművezetőktől elvárható, hogy nagyobb körültekintéssel és türelemmel viseltessenek a drótszamáron haladókkal.